منوی دسته بندی
منوی دسته بندی

نهال انگور شاهرودی

نهال انگور شاهرودی

نهال انگور شاهرودی یکی از ارقام نهال انگور است . که میوه ای میان رس و رقم بسیار تجاری سازگاری مناسب با خشکی و کم آبی و اندازه میوه حبه متوسط است . نهالستان برگ سبز این نهال را بصورت عمده و خرده عرضه میکند . برای خرید و سفارش نهال میتوانید بصورت مستقیم و بدون واسطه با شماره های زیر خریدی مطمعن انجام دهید .

شماره تماس مدیر : 09104101070 _ 09306363005

شماره تماس دفتر فروش : 04445230022

شماره تماس کارشناس : 09143338362

نهال انگور شاهرودی

نهال انگور شاهرودی

مشخصات :

نهال انگور شاهرودی میوه این نهال یک میوه پر خاصیت و خوش طعم در جهان محسوب میشود . داری طرفدار بیشمار است . این میوه مرغوب و بی نظیز حاصل رشد های اصیل و دست رنج فراوان باغداران و کشاورزان میباشد . این نهال یکی از بههترین ارقام نهال انگور است . زادگاه اصلی این نهال کشور ایران است . این نهال انگور در ساال 1226 در مناطق سردسیری کشور ایران توسط باغداران عزیز شناسایی شده . یکی از عوامل که این نهال دارد با سایر ارقام نهال انگور متفاوت است . شکل ظاهری این میوه حبه متوسط و رنگ آن قهوه ای تیره با پوست نازک است .  ارتفاع نهال انگور شاهرودی گاه به بیش از 6 متر می رسد. از این رو، باید برای کنترل ارتفاع این نهال انگور جهت سهولت در برداشت، توصیه می‏شود یک برنامه هرس دقیق تهیه نمایید.

از مهم‏ترین عواملی که نهال انگور شاهرودی را به شهرت رسانده، می‏توان به نوع میوه‏ های آن اشاره نمود. این انگور، قادر به تولید خوشه‏ های زمردی بسیار خوش طعم و لذیذ است. میوه‏های انگور زودرس شاهرودی، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و می‏توانند تا مدت زمان طولانی در سردخانه ‏ها دوام بیاورند. انگور شاهرودی دارای پوسته‏ای به رنگ سبز روشن به همراه گوشته‏ای نرم با هسته‏های بسیار کوچک است. هر حبه انگور شاهرودی حدود 5 و هر خوشه آن حدود 100 الی 450 گرم وزن دارد. عواملی نظیر رسیدگی بر روی وزن میوه‏های این نهال سردسیر تاثیر گذارند.

شرایط محیطی :

پیش از آن که بخواهید اقداماتی را جهت کاشت نهال انگور شاهرودی به عمل آورید، باید تحقیقاتی راجع به منطقه خود انجام دهید. بایستی پیش از کاشت این نهال انگور عواملی نظیر دمای محیط، میانگین تغییرات دما، ارتفاع از سطح دریا، نوع خاک، میزان بارش و زاویه تابش نور خورشید را در نظر بگیرید. خوب است بدانید که مناطقی با میانگین دمای حداقل منفی 10و حداکثر 15 درجه سانتی گراد با ارتفاع 600 متر بالاتر از سطح دریا به همراه بارش و رطوبت مطلوب، بهترین اقلیم برای کاشت نهال انگور شاهرودی محسوب می‏شوند.بهترین زمان برای کاشت نهال انگور شاهرودی اواخر پاییز تا اواخر زمستان (از مهر ماه الی دی ماه) است. در مرحله نخست، باید گودال‏هایی به عمق حداقل 40 و حداکثر 60 سانتی متر به فاصله 2 متر نسبت به یکدیگر از سمت عقب و جلو و چپ و راست در دل خاک حفر کنید. در نظر داشته باشید که اگر فاصله گودال‏های حفر شده نسبت به یکدیگر بیش از حد مجاز باشد، بخش انبوهی از فضای زمین زراعی یا باغ شما به هدر خواهد رفت. نیاز سرمایی نهال انگور شاهرودی، مدت 200 الی 700 ساعت با دمای منفی 7 درجه سانتی گراد می باشد. در نظر داشته باشید که اگر نیاز سرمایی این نهال انگور به خوبی برطرف نشود، ممکن است رشد و میزان باردهی آن به حداقل برسد.

ارتفاع از سطح دریا، نقش پر رنگی را در رشد و میزان عملکرد نهال انگور شاهرودی ایفا می‏کند. از این رو، باید پیش از کاشت این نهال انگور ارتفاع زمین زراعی خود از سطح دریا را اندازه گیری کنید. طبق نظر متخصصان و کارشناسان، مناطقی با ارتفاع حداقل 400 و حداکثر 1300 متر بالاتر از سطح دریا برای کاشت نهال انگور شاهرودی مناسب هستند. خوب است بدانید که اگر این نهال انگور در محیطی با ارتفاع نامناسب از سطح دریا قرار گیرد، ممکن است عملکرد و میزان باردهی آن با افت شدیدی مواجه شوند.

نهال انگور شاهرودی

نهال انگور شاهرودی

شروع باردهی و عمر نهال :

همانطور که در قسمت‏های قبل ذکر شد، نهال انگور شاهرودی جزء ارقام مقاوم به خشکی و زودبازده محسوب می‏گردد. این نهال انگور دو الی سه سال پس از کاشت در دوره باردهی قرار خواهد گرفت. البته عواملی نظیر تغییرات دمایی، تابش نور خورشید، نوع خاک و میزان رسیدگی بر روی زمان شروع باردهی انگور شاهرودی تاثیر گذارند.

عملکرد نهال انگور شاهرودی در طول سال حدود 45 الی 50 کیلوگرم محصول است. شما می‏توانید از هر هکتار باغ خود حدود 30 تن انگور ناب شاهرودی در طول سال برداشت نمایید. البته شما می‏توانید با انجام اقداماتی نظیر کوددهی، آبیاری و هرس به موقع میزان عملکرد این نهال سردسیر را به حداکثر برسانید.

طول عمر مفید نهال انگور شاهرودی حدود 60 سال است. البته عواملی نظیر آب و هوا، شرایط اقلیمی و محیطی بر روی طول عمر مفید این نهال انگور تاثیر گذارند. شما می‏توانید با توجه به نکاتی نظیر هرس، آبیاری، کوددهی و سمپاشی به موقع طول عمر اقتصادی نهال انگور شاهرودی را تا 90 سال افزایش دهید و مدت زمان بیشتری از محصولات بی نظیر آن استفاده کنید. لازم به ذکر است که زیاده روی در کوددهی نهال انگور شاهرودی، موجب کاهش طول عمر مفید آن می‏گردد.

خاک مناسب نهال :

خاک مناسب، لازمه رشد نهال انگور شاهرودی و سایر انگورها می‏باشد. استفاده از خاک مناسب و مرغوب برای پرورش این نهال سردسیر، سبب بهبود فرآیند رشد و افزایش میزان باردهی آن می‏گردد. حال سوال اینجاست که خاک مناسب نهال انگور شاهرودی باید چه ویژگی‏هایی داشته باشد؟ خاک مناسب این نهال انگور باید حاوی مقادیر زیادی از مواد معدنی و آلی باشد. علاوه بر آن، خاک نهال انگور شاهرودی باید دانه ریز بود و دارای میزان اسیدیته 6 الی 7 باشد. خاک‏های لومی، ماسه‏ای و شنی برای رشد انگور شاهرودی گزینه‏ای بی نظیر هستند.جالب است بدانید در خاک هایی با درصد آهک بالا کاشت نهال انگور شاهرودی عملی کاملا هوشمندتنه است زیرا این نهال انگور مقاومت بسیار بالایی در برابر آهک خاک دارد.

ارقام نهال انگور :

نهال انگور
نهال انگور سردسیری
نهال انگور موندراپ
نهال انگور گرمسیری
نهال انگور شانی
نهال انگور زود رس
نهال انگور کشمشی
نهال انگور سردشت
نهال انگور ترکمن ۴
نهال انگور یاقوتی

قویدل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *